Viceprimarul Teodor Bălăjel, întâlnire cu toate firmele care execută lucrări în municipiul Zalău
Modernizarea Zalăului este frânată de mersul prost al proiectelor Companiei de Apă pentru rețelele subterane.
La Primăria Zalău a fost convocată marți, 18 ianuarie, o ședință cu scopul de a evita o criză urâtă în modernizarea orașului, cu toți constructorii care au lucrări contractate în oraș. Ședință condusă de viceprimarul Teodor Bălăjel, care a prezentat date tehnice concrete și a subliniat, pe un ton ridicat și ferm, că riscurile pentru proiectele de dezvoltare devin prea mari din cauza lucrărilor prea încete și cu prea multe probleme contractate de Compania de Apă.
Zalăul are permanent o mare problemă de când s-au început modernizările de anvergură din oraș. Compania de Apă are propriul proiect pentru extinderea și modernizarea rețelei de apă. Ar fi fost de preferat – și posibil ar fi fost – ca lucrările la rețeau de apă și canalizare să meargă înaintea proiectelor Primăriei de modernizare a străzilor. Lucrurile s-au întâmplat însă invers. Lucrările contractate de Compania de Apă au început târziu, merg încet și prost. Iar lucrările pentru proiectele Primăriei Zalău au stat în așteptare și avansează mult mai încet decât au potențialul, să aștepte intervenția la rețeau de apă, să fie evitată pe cât posibil situația ca o stradă nou-nouță, modernizată cu bani mulți, să fie spartă apoi pentru intervenții la conducte. Ultima situație de acest gen a fost cea a străzii Corneliu Coposu, fosta Republicii, dar au fost multe alte întârzieri până acum din aceeași cauză. Iar modernizarea străzilor Porolissum, Bujorilor, Moigradului, Cetății – traseul pînă în capătul Ortelecului – este acum în pericol de a suferi întârzieri.
Cum proiectele de modernizare ale Primăriei au și ele termene de finalizare – iar cele mai mari sunt cu fonduri europene, pentru care abaterile nu sunt permise, pentru că sunt penalizate cu bani grei – s-a ajuns într-o situație critică. Lucrările nu mai pot aștepta după cele ale Companiei de Apă. Iar firmele contractate de Compania de Apă au făcut din iunie 2020 până acum abia 30 la sută din lucrările pe care ar trebui să le termine în iunie anul acesta.
Viceprimarul Teodor Bălăjel a reproșat răspicat lipsa de responsabilitate a constructorilor care lucrează la rețelele de apă și le-a cerut să explice cum vor termina 70 la sută din lucrări în cinci luni, după ce au făcut doar 30 la sută într-un an și jumătate. Și a cerut angajamente concrete, refuzând scuzele și bâlbele reprezentanților constructorilor de la firma Pfeifer, cu prea mulți de ”dacă” și de ”în condițiile în care”. De față cu reprezentanții Companiei de Apă veniți din Cluj, care a trebuit să constate impasul proiectelor pe care le gestionează, și de față cu constructorii angrenați în modernizarea străzilor, care i-au privit în ochi pe cei de la Pfeifer, care îi încetinsesc și îi obligă să își reconsidere tot timpul activitatea și șantierele.
Modul de lucru de până acum la rețelele de apă a fost datu-l cu băta-n baltă
Din prezentarea făcută în ședință din partea Primăriei Zalău de Direcția Tehnică și Direcția Corp Control a reieșit că municipalitatea a făcut până acum eforturi să se adapteze unui mod haotic de intervenții la apă și canalizare. Tocmai ca să dea constructorilor posibilitatea să facă ceva măcar acolo unde proiectele de modernizare ale municipalității sunt presate de timp. S-au făcut dezvăluiri despre lucrări începute și abandonate pentru că subcontractorii și-au luat tălpășița, de lucrări după care străzile au fost cârpite de formă, iar firma Citadin administrată de Primărie a trebuit să intervină și să facă reparații de nenumărate ori. Un reproș justificat a fost acela că cetățenii Zalăului trag ponoasele străzilor sparte, desfundate, iar nemulțumirile lor se îndreaptă spre Primărie, pentru că nu au de unde să știe că proiectele sunt gestionate de Compania de Apă. Primăria Zalău, și ea, trage ponoasele pe două fronturi, oprobiul public nemeritat și lupta cu constructorul, să-și poată implementa proiectele de modernizare, printre nenumărate prelungiri ale termenelor acordate pentru lucrările la apă și canalizare.
Stricăciunile și garanția la drumurile modernizate
Pentru că au fost deja situații în care modernizarea unor artere importante finanțată cu bani europeni a trebuit finalizată, iar proiectul Companiei de Apă prevede intervenții la apă și canal ulterior, viceprimarul Teodor Bălăjel trage semnalul de alarmă și cere ca aceste intervenții să fie făcute cu tehnici moderne, mai puțin invazive. Astfel de lucrări vor fi făcute de exemplu pe Gheorghe Doja, unde constructorul a oferit, conform proiectului, o garanție de cinci ani pentru drumul modernizat ca la carte. Ca firmele care lucrează pentru proiectul Companiei de Apă să intervină și să astupe după cum au făcut-o până acum ar însemna un dezastru. Așa că viceprimarul Bălăjel pretinde ca soluția să fie ca reparațiile să fie contractate de cei care lucrează la apă tot cu constructorul străzii, care să asigure apoi continuitatea garanției.
Concluzia este că îngrijorarea rămâne mare la Primăria Zalău că constructorii din proiectul Companiei de Apă își vor face treaba până în iunie, conform termenelor. Ianuarie aproape s-a dus, frigul mai ține și ține în loc lucrările, care într-un an și șase luni sunt abia în proporție de doar 30 la sută și din care 70 la sută trebuie făcute până în iunie. ”Ne încurcați teribil pe partea de mobilitate urbană pe fonduri europene. Ne faceți de râs că astăzi asfaltăm și mâine se sparge. Ce au de zis de situația asta reprezentanții Companiei de Apă, care gestionează proiectele-problemă?”, a fost reproșul-avertisment dat de viceprimarul Teodor Bălăjel în ședința de marți.