Eurodeputatul Terheș șocat că zeci de șoferi români au fost abuzați și exploatați de o firmă belgiană

Europarlamentarul Cristian Terhes și-a exprimat șocul că Roland Jost, șeful uneia dintre cele mai mari companii de transport belgiene, a abuzat și discriminat grav zeci de șoferi de camion români.

Europarlamentarul român Cristian Terhes a fost șocat să afle că zeci de șoferi de camioane români care lucrau în Belgia pentru Grupul Jost au fost grav abuzați și exploatați, iar autoritățile nu au făcut nimic ca plata înapoi a acestora, victimele să fie plătite.

Asta, în ciuda faptului că Jost Group a stabilit deja în octombrie 2022 cu autoritățile belgiene o amendă de 30 de milioane de euro pentru încălcarea regulilor sociale privind angajații săi. Roland Jost, fondatorul companiei, a fost condamnat la 18 luni de închisoare și o amendă de 4,8 milioane de euro în ianuarie 2023 pentru un dosar similar împotriva companiei sale. Situația abuzivă i-a fost dezvăluită europarlamentarului Terhes după ce s-a întâlnit cu 5 din cei 15 șoferi de camion în biroul său care au intentat o acțiune colectivă împotriva fostului lor angajator Jost Group pe motive de exploatare, practici de discriminare și salariu inechitabil.

În primul rând, șoferii s-au plâns de faptul că multe ore suplimentare pe care le-au lucrat în timpul săptămânii nu au fost luate în considerare atunci când compania le-a calculat salariul. De exemplu, în fiecare lună lucrau zeci de ore suplimentare, care ar fi trebuit plătite la 150% sau chiar 200% în weekend. În schimb, șoferii au susținut că Jost Group și-a falsificat salariile etichetând acele ore suplimentare drept timp de „recuperare”, de parcă și-ar fi luat zile libere în luna anterioară, ceea ce nu a fost niciodată cazul. Drept urmare, în perioada 2013-2018, fiecare șofer a fost plătit, în medie, cu aproximativ 800 de euro mai puțin pe lună decât merita.

„Avand in vedere doar acesti 15 soferi romani, jefuindu-le de salariile corecte si corecte, Jost Group a reusit sa ‘economiseasca’ cel putin 250.000 de euro pe an in plata salariilor si impozitelor corelate catre stat, ceea ce este pur si simplu scandalos si inacceptabil. Dacă autoritățile belgiene nu sunt corupte și sunt în buzunarul lui Roland Jost, aceste încălcări ale drepturilor omului și infracțiuni grave trebuie investigate serios”, a spus europarlamentarul Terhes.

În al doilea rând, șoferii s-au plâns de încălcarea contractului, întrucât aceștia lucrau ca șoferi de distribuție fiind, de asemenea, obligați să încarce și să descarce camioanele conform instrucțiunilor date de Jost Group, totul în timp ce compania a refuzat să le ramburseze această lucrare, socotind timpul. petrecut pentru această muncă ca „timp de disponibilitate”, care este o practică ilegală.

În al treilea rând, șoferii au susținut că au fost forțați în repetate rânduri și au amenințat că vor semna fișe de salariu falsificate, altfel ar fi concediați. În sfârșit, s-a susținut că Jost Group a manipulat cardurile personale de șofer de tahograf care înregistrau toate informațiile referitoare la vehicul și șofer, inclusiv durata exactă a timpului de lucru efectuat, acțiune care este incriminată de legea belgiană.

Acest caz a ajuns și la un procuror penal, care a decis să nu deschidă o urmărire penală oficială. Chiar dacă șoferii s-au plâns la Inspecția Muncii responsabilă (SPF Emploi, Travail et Concertation sociale), autoritatea belgiană a părut că vrea să pună peste cap cazul și a durat mai bine de 2 ani să vină chiar și cu un fel de raport, și asta numai după ce a primit mai multe reclamații ulterioare din partea șoferilor pentru neacțiunea acesteia.

Cazul este acum stabilit pentru audierea sa finală la Curtea de Apel din Liege pe 25 octombrie 2023. La începutul lui 2022, același Roland Jost a ajuns la o înțelegere cu statul belgian pentru plata a 30 de milioane de euro datorate impozite pentru peste 1000 de muncitori angajați din Europa de Est. Dosarul penal împotriva companiei „includea chiar și acuzații de organizare criminală, trafic de persoane și spălare de bani”, a relatat Trans.info.

„Frauda, ​​abuzul și încălcarea drepturilor omului în acest caz ar putea fi de proporții incredibile, având în vedere faptul că Jost Group are 3600 de angajați, inclusiv sute de șoferi români și străini. Toți acești lucrători au aceleași drepturi ca orice alt șofer din Belgia, motiv pentru care un astfel de comportament abuziv nu poate și nu trebuie să fie protejat de autoritățile belgiene”, a conchis europarlamentarul Terhes. Europarlamentarul Terhes va anunța autoritățile europene și belgiene despre această situație și le va cere răspunsuri.

Biroul de presă,

Europarlamentarul Cristian Terhes


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *