În prima jumătate de an din 2023 – 30 de accidente, 6 morți și 26 de răniți. Recomandări!


IPJ Sălaj – Recomandări și prevederi legislative cu privire la circulația pe drumurile publice.

În primele șapte luni ale anului 2023, la nivelul judeţului Sălaj au fost înregistrate 30 de accidente rutiere grave soldate cu 6 morți și 26 de răniți grav.

Principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave, înregistrate în primele șapte luni ale anului 2023 pe șoselele sălăjene, sunt abaterile săvârșite de bicicliști, abaterile săvârșite de pietoni (7 accidente rutiere în care au fost implicați bicicliți și 6 accidente cu implicarea pietonilor), precum și neadaptarea vitezei de deplasare la condițiile de drum (4 accidente soldate cu o persoană decedată și patru rănite grav)

Admiterea bicicletei în circulația pe drumurile publice s-a realizat prin modificarea art. 12 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, respectiv:
„(1) Vehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie înmatriculate sau înregistrate, după caz, cu excepția următoarelor categorii de vehicule:
a) vehiculele trase sau împinse cu mâna;
b) bicicletele;
c) trotinetele electrice.

Prin H.G. nr. 1075/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Horărârea Guvernului nr. 1391/2006 au fost instituite regulile de circulație specifice conducerii bicicletelor și trotinetele electrice, iar prin O.U.G. nr. 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost creat cadrul legislativ general cu privire la circulația pe drumurile publice a trotinetelor electrice.

Potrivit cadrului legislativ actual, bicicletele si trotinetele electrice:

– se conduc numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa pistei, doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h (art. 41, alin. (3) din O.U.G. nr. 195/2002), totodată bicicletele trebuie conduse pe partea din dreapta a drumului public, în sensul de circulaţie, cât mai aproape de marginea părţii carosabile, cu respectarea semnificaţiei semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie (art. 41, alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002). De asemenea, dacă există acostament practicabil, bicicletele vor fi conduse pe acostament (art. 161, alin. (1), lit. g din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);

– pot fi conduse numai de persoane care au împlinit vârsta de 14 ani, iar în cazul în care acestea sunt conduse pe partea carosabilă de către persoane care au vârsta între 14 și 16 ani, acestea trebuie să poarte cască de protecție (art. 70, alin. (2) și (4) din O.U.G. nr. 195/2002);

– nu pot transporta pasageri (art. 70, alin. 5 din O.U.G. nr. 195/2002), iar transportatea sau tragerea de orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic este interzisă (art. 161, alin. (1), lit. h din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);

– trebuie să fie echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, în faţă, cu lumina de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare (art. 14, lit. d din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002), iar conducătorii acestora atunci când circulă în interiorul localităţilor în care nu funcţionează iluminatul public, precum şi în afara localităţilor trebuie să poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă (art. 161, alin. (1), lit. o din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);

Conducătorului unei biciclete sau trotinete electrice îi este interzis, potrivt art. 161 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002:

– să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia «Accesul interzis bicicletelor»;
– să înveţe să conducă trotinete electrice pe drumurile intens circulate;
– să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;
– să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate;
– să circule în timp ce se află sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive;
– să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
– să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
– să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă;
– să circule cu defecţiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
– să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă electrică, după caz;
– să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar în funcţie de direcţia de deplasare;
– să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul;
– să circule fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale, în cazul conducătorului de bicicletă, respectiv fără a ţine ambele mâini pe ghidon, în cazul conducătorului de trotinetă electrică.
– să circule pe partea carosabilă în aceeaşi direcţie de mers, dacă există acostament practicabil;
– să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;

De asemenea, conform art. 161, alin. (3), din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002, conducătorul de bicicletă sau trotinetă electrică trebuie să aibă aibă asupra sa actul de identitate.

Nerespectarea de către conducătorii bicicletelor sau trotinetelor electrice a O.U.G. nr. 195/2002 ori a Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 atrage răspunderea contravențională a acestora, încălcările fiind sancționate:

– cu 6 până la 8 puncte-amendă, conform art. 101, alin. 1, pct. 8 din O.U.G. nr. 195/2002 pentru conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcţionare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condiţiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei de trecere la culoarea roşie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicaţiilor ori dispoziţiilor poliţistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei privind circulaţia sub influenţa alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicţiei privind interacţiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicţiei privind circulaţia în interiorul sau în afara localităţilor fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligaţiei de a circula cu viteză redusă, a obligaţiei de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligaţiei de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament;

– cu 4 până la 5 puncte-amendă conform art. 100, alin. 1, pct. 14 din O.U.G. nr. 195/2002 pentru cazurile care nu sunt prevăzute mai sus.

Totodată, în cazul producerii unui accident de circulație din care au rezultat victime omenești pe fondul încălcării regulilor de circulație de către conducătorii de biciclete sau trotinete electrice, aceștia vor răspunde penal.

*

Pentru a prevenii implicarea dumneavoastră în accidente rutiere şi pentru o deplasare în condiţii de siguranţă, polițiștii rutieri sălăjeni vă recomandă să cunoaşteţi şi să respectaţi următoarele reguli:

În circulaţia pe drumurile publice bicicleta trebuie să fie:
– prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace;
– prevăzută cu un sistem adecvat, funcţional, de direcţie;
– dotată cu sistem de avertizare sonoră; se interzic echiparea si folosirea sistemelor de avertizare sonora specifice autovehiculelor;
– echipată în față cu lumina de culoare alba sau galbena, iar în spate cu lumina de culoare roşie si cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare;
– echipată cu elemente sau dispozitive care, în mişcare, formează un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor.

Bicicliştilor le este interzis:
– să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
– să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordura sau acostament, cu excepţia cazurilor în care, înainte de intersecţie, trebuie sa se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;
– să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă;
– să circule cu defecţiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
– să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
– să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participa la competiţii sportive organizate;
– să circule în timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
– să circule pe partea carosabila în aceeaşi direcţie de mers, daca exista o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
– să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
– să circule atunci când partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zăpada;

Conducerea bicicletelor pe drumurile publice este permisă numai persoanelor care au împlinit vârsta de 14 ani şi cu respectarea prevederilor legale ! Minorii dobândesc dreptul de a folosi independent bicicleta pe un drum public, odată cu eliberarea cărţii de identitate, adică la vârsta de 14 ani; în afara condiţiei de vârstă prevăzută de lege, minorul trebuie să ştie să meargă corect cu bicicleta, să cunoască şi să respecte întocmai regulile de circulaţie aplicabile acestui mijloc de transport.

În art. 72 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice sunt reglementate regulile privind circulația pietonilor:

– Pietonii sunt obligaţi să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcţia lor de mers; când şi acostamentul lipseşte, pietonii sunt obligaţi să circule cât mai aproape de marginea din partea stângă a părţii carosabile, în direcţia lor de mers.

– Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaţi în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate şi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.

– Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la coltul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.

– Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere poarta întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector.

– Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcţie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum şi cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 6 km/h şi sunt echipate cu un motor electric.

Nerespectarea de către pietoni a prevederilor O.U.G. nr. 195/2002 ori a Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 atrage răspunderea contravențională a acestora, încălcările fiind sancționate:

– cu 2 până la 3 puncte-amendă, conform art. 99, alin. 1, pct. 3 din O.U.G. nr. 195/2002 pentru nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulaţia pe drumurile publice;

Totodată, în cazul producerii unui accident de circulație din care au rezultat victime omenești pe fondul încălcării regulilor de circulație de către pietoni, aceștia vor răspunde penal.

Polițiștii rutieri le recomandă pietonilor:

– să traverseze strada pe marcajul pietonal, prin dreptul indicatoarelor „Trecere pentru pietoni”, iar acolo unde sunt instalate semafoare electrice, numai la culoarea verde a acestora;

– să se asigure permanent, chiar şi atunci când se află pe trecerea pentru pietoni, că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă (vehiculele sunt oprite înaintea marcajului pietonal, în special când drumul are mai multe benzi de circulaţie pe sens);

– să nu traverseze în fugă, evitând să-i determine pe șoferi să frâneze brusc pentru a le acorda prioritate;

– să nu se deplaseze pe partea carosabilă, iar acolo unde nu există trotuar sau acostament (preponderent în mediul rural), să se deplaseze pe partea stângă a drumului, cât mai aproape de marginea acestuia;

– să aștepte pe trotuar sau pe refugiile special amenajate sosirea mijloacelor de transport în comun;

– să nu traverseze prin faţa sau prin spatele mijloacelor

– să nu folosească telefonul mobil (sau alte dispozitive electronice) atunci când traversează drumul public.

ATENȚIE!

”Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere, poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector” (art. 72, alin. 4, din OUG 195/2002, republicată).t

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *