Masinile electrice vor ajunge mai scumpe de condus decat cele pe carburanti
Traim vremuri cu adevarat tulburi, atat din punct de vedere economic, cat si politic. Acesti factori fac sa fie foarte dificil anticiparea evenimentelor care vor urma in viitorul apropiat. Incepand cu luna octombrie, vehiculele electrice vor fi mai scumpe de condus decat cele pe benzina, in conditiile in care ultima majorare a plafonului de pret ii pedepseste pe soferi pentru ca au devenit mai ecologici.
Costul unitar al electricitatii aproape ca se va dubla in conformitate cu noile preturi la energie publicate ieri si nu este inca sigur cand se va opri aceasta crestere sau daca nu vom ajunge la o lipsa acuta de energie. In comparatie, pretul benzinei a scazut in ultimele saptamani si se situeaza la 8 lei pe litru.
Prin urmare, va costa mai mult sa parcurgi distante lungi cu o masina electrica decat cu una pe benzina – chiar si inainte de a lua in considerare preturile de achizitie mai mari pentru vehiculele mai ecologice. Pe langa aceasta, mai trebuie luat in considerare si faptul ca in tara noastra numarul statiilor de alimentare electrice este unul extrem de mic.
Proprietarul unui Jaguar i-PACE, un SUV electric, ar cheltui cu 500 de lei mai mult pentru a parcurge aceeasi distanta ca un sofer care conduce echivalentul pe benzina, Jaguar f-PACE, potrivit calculelor efectuate de serviciul de asistenta tehnica, RAC.
Versiunea pe benzina poate parcurge aproximativ 650 de km cu un plin de benzina, ceea ce ar costa aproximativ 300 de lei sterline. Modelul electric are o autonomie de numai 460 de km si ar avea nevoie de mai multe incarcari pentru a parcurge aceeasi distanta – acest lucru ar costa cu 500 de lei sterline mai mult dupa majorarea pretului energiei electrice din octombrie. Acelasi lucru este valabil si pentru modelele mai ieftine. Un proprietar de Kia e-Niro ar trebui sa cheltuiasca cu 450 de lei mai mult decat un sofer de Kia Sportage pentru a parcurge aceeasi distanta.
O incarcare completa a unui SUV electric tipic pentru o familie va costa cu 84% mai mult incepand cu luna octombrie decat in conditiile plafonului actual. De asemenea, punctele de incarcare publice nu au alta optiune decat sa creasca preturile pentru a reflecta cresterea costurilor angro, ceea ce va avea un impact puternic asupra soferilor.
Cererea in crestere pentru masinile electrice s-a combinat cu o criza de aprovizionare cu tehnologie vitala si a dus la cresterea preturilor. Pe langa aceasta, cum ar fi lipsa cipurilor, nu trebuie sa uitam cresterea alarmanta a preturilor energiei electrice. Cifrele Societatii Producatorilor si Comerciantilor de Automobile au aratat ca a existat o crestere de 50 de procente a inmatricularilor de masini electrice in primele sapte luni ale anului, in comparatie cu aceeasi perioada din 2021.
Acestea fiind spuse, se pare ca decizia de a migra in totalitate catre autovehicule electrice ramane in continuare in cumpana. Desigur, Uniunea Europeana vrea sa interzica cat de curand utilizarea automobilelor pe combustie, in speranta de a reduce poluare, si din alte interese mai ascunse. Cu toate acestea, nu este sigur ca oamenii vor accepta aceste schimbari atat timp cat buzunarul lor va fi grav afectat in cazul in care preturile la energie continua sa creasca.