Deputatul Lucian Bode, vizită în Portul Constanţa – preocupare pentru dezvoltarea infrastructurii navale a României
Comisia pentru transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor şi-a desfăşurat, săptămâna trecută, activitatea la Constanţa, cu scopul de a analiza şi accelera proiectele strategice de investiţii în domeniul naval şi portuar.
Programul vizitei a inclus mai multe şedinţe de lucru cu autorităţile din judeţul Constanţa şi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, respectiv întrevederi cu conducerea Portului Constanţa şi operatori portuari, alături de reprezentanţi ai unor instituţii-cheie din domeniul naval, precum Autoritatea Navală Română, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile şi Autoritatea competentă de reglementare a Operaţiunilor petroliere off-shore la Marea Neagră.
Vizita membrilor comisiei a fost motivată de contextul evoluţiilor recente înregistrate la nivel european şi naţional, precum lansarea Abordării strategice a Uniunii Europene pentru regiunea Mării Negre şi avansarea iniţiativei României pentru găzduirea hub-ului european de securitate maritimă la Constanţa. Marea Neagră este o zonă de importanţă geostrategică semnificativă, iar România beneficiază de o poziţie geografică privilegiată, având cel mai dezvoltat ecosistem de transport multi-modal din regiune.
Preşedintele comisiei, deputatul liberal Lucian Nicolae Bode, şi membrii delegaţiei au subliniat importanţa coordonării interinstituţionale şi a accelerării absorbţiei rapide a fondurilor europene pentru consolidarea acestei poziţii pe termen lung.
„Hub-ul european pentru securitate maritimă la Marea Neagră va avea beneficii implicite pentru sectorul transporturilor și infrastructurii din România.
Este ipoteza de lucru care a fundamentat dezbaterile Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură în cadrul ședințelor pe care le-am avut cu autoritățile și reprezentanții guvernamentali la Constanța, în data de 9 octombrie.Relevanța Portului Constanța va crește în perioada următoare iar noi, ca stat, trebuie să fim pregătiți din toate punctele de vedere pentru că și provocările vor fi pe măsură.Strategie, digitalizare și dezvoltare sunt cele trei linii de acțiune.Am solicitat reprezentanților guvernamentali să urgenteze adoptarea prin Hotărâre de Guvern a Strategiei de dezvoltare a transporturilor navale, precum și corelarea acestei strategii cu cele de digitalizare, energie și apărare națională, astfel încât Portul Constanța să își consolideze poziția de hub regional pe termen lung.România are o oportunitate istorică odată cu înființarea acestui hub strategic. Dezvoltarea portului Constanța și a canalelor navigabile este o investiție economică, care va dovedi angajamentul ferm al României față de securitatea și stabilitatea Mării Negre.Așa cum am constatat în cadrul ședințelor de lucru, succesul acestui demers depinde de o mai bună integrare între politicile de dezvoltare a infrastructurii portuare și cele de securitate națională, respectiv siguranță maritimă, pentru a consolida sustenabil rolul dual – economic și strategic – al infrastructurii maritime românești.Portul Constanța are potențial enorm si crește economic prin operatorii privați pe care îi atrage. DP World este unul dintre aceștia, care prin investiții masive în facilități contribuie la creșterea economică din regiune.
O sinergie mai bună între autorități și investitori privați va dezvolta sectorul transportului naval și va deschide calea unor proiecte ambițioase din care România va avea de câștigat”, a declarat preşedintele comisiei, Lucian Nicolae Bode.
În cadrul şedinţelor de lucru, membrii comisiei au analizat proiecte de investiţii cu o valoare totală de peste 3,5 miliarde euro, aflate în diverse stadii de implementare, precum şi scenariile de implementare a acestora în perioada imediat următoare.
























