Ce se întâmplă cu cardurile de sănătate în 2024
Pentru emiterea unui card de sănătate nou în 2024, în cazul în care titularul l-a pierdut, i-a fost furat sau și-a schimbat numele, trebuie să se adreseze Casei de Asigurări unde este înregistrat sau unde a fost declarat de angajatorul său.
Documentele necesare includ o cerere tip, copie după actul de identitate, dovada plății contravalorii cardului duplicat și, în cazul în care titularul nu se poate deplasa și solicită re-emiterea prin intermediul altei persoane, o declarație de împuternicire. Aceste documente pot fi transmise și prin poștă electronică.
Cardul de sănătate reprezintă un instrument esențial pentru accesul titularului la serviciile medicale acoperite de sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Pe pagina web a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) este posibil să se verifice dacă o persoană a primit sau nu un card de sănătate.
Desigur, condiția este ca platforma să fie funcțională în momentul accesării.
Cardul conține informații precum numele, data nașterii, termenul de valabilitate, codul unic de identificare și numărul de identificare.
Activarea acestuia are loc la cabinetul medicului de familie, unde pot fi adăugate și informații suplimentare de natură medicală referitoare la titular.
Ulterior, asiguratul poate prezenta cardul la furnizorii de servicii medicale sau farmaceutice pentru a deconta serviciile solicitate.
În contextul pandemiei de COVID-19, Guvernul a decis prelungirea valabilității cardurilor de sănătate cu 7 ani, deoarece multe dintre acestea expirau în 2021.
De asemenea, pentru cei care au primit carduri de sănătate până la 31 decembrie 2014, valabilitatea acestora a fost extinsă la șapte ani de la data rescrierii lor.
Astfel, un card emis în 2014 este valabil, după rescriere, până în 2028.
În prezent, durata de valabilitate a cardului național de sănătate nou emis este de 7 ani.
În cazul expirării, titularul trebuie să meargă la medicul de familie pentru prelungirea perioadei de valabilitate, iar rescrierea noului card se face automat când medicul introduce cardul în cititor, moment în care sistemul informatic prelungește perioada de valabilitate a acestuia.