Gabriela Carmen Olar: ”Vreau să pun Zalăul pe harta turistică a țării, schimbarea la față a orașului nostru nu mai suportă amânare”
De curând a fost lansată platforma multimedia România atractivă și Zalăul nu apare în acest program de turism cultural, care include 12 rute tematice de-a lungul întregii țări, cu 275 de obiective de vizitat. De ce? Pentru că obiectivele turistice existente nu sunt puse în valoare. Și acest lucru după opt ani de mandat al actualului primar care spunea că a ”candidat la funcția de primar al Zalăului cu dorința de a-l face un oraș frecventat de turiști.” Nu numai că a eșuat lamentabil și la acest capitol, dar turiștii, oricum extrem de puțini, scad de la un an la altul. Numărul lor în anul 2024 este mai mic decât în 2013. Din totalul celor care vin în regiunea de Nord-Vest a României, în Zalău ajung cei mai puțini.
”Asta nu pentru că noi nu avem ce să le oferim turiștilor. Dimpotrivă! Zalăul are peste 30 de clădiri monument istoric, dar nu știe nimeni de ele, că nu sunt marcate corespunzător. Ați auzit de Casa Zovanyi, unde în secolul al XVIII-lea, a rămas pentru o noapte regele Carol al II-lea al Suediei? Știți unde se află cea mai veche tipografie din Zalău? Dar casa în care a locuit, timp de patru ani, poetul maghiar Ady Endre? Nici un panou turistic nu te informează despre aceste clădiri. La fel cum nu te informează nici despre Catedrala Adormirea Maicii Domnului (construită în 1930), Biserica Romano-Catolică (1884), Biserica Reformată (1712), Fântâna cu îngerași (1854), Statuia Wesselenyi, Clădirea Centrului de Cultură și Artă Sălaj (1854) sau Clădirea Transilvania”, precizează Gabriela Carmen Olar.
Candidatul Alianței Dreapta Unită USR PMP a cerut Primăriei Zalău, din funcția de consilier local, ca inscripționarea acestor monumente istorice să se facă conform legii 422/2001. E nevoie ca aceste obiective să fie marcate și să existe panouri de direcționare către ele.
Din funcția de primar al Zalăului, Gabriela Carmen Olar își dorește să facă din orașul natal un brand turistic, cu identitate vizuală și slogan reprezentativ.
”Am propus anii trecuți un proiect pentru realizarea unui brand turistic al Municipiului Zalău. Din păcate acest proiect nu a fost pus în aplicare și nu înțeleg de ce, pentru că Zalăul are nevoie de turism și de turiști! Aplicarea soluțiilor propuse în acel proiect sunt sigură că ar fi fost un început pentru revitalizarea turismului în orașul nostru. Sunt ani pierduți de administrația actuală”, adaugă Gabriela Carmen Olar.
Dezvoltarea unui oraș din punct de vedere turistic are avantaje și pentru locuitorii săi. Vorbim de o creștere a nivelului serviciilor, mai multe încasări directe ale administrației, mai multe taxe plătite către bugetul local și crearea unor noi locuri de muncă.
”Pentru a transforma Zalăul într-un oraș turistic, propun o strategie pe șase planuri interconectate:
1. Punerea în valoare a obiectivelor existente
2. Valorificare tradițiilor de sute de ani
3. Crearea de noi atracții turistice, prin atragerea de fonduri europene
4. Conceperea unei identități vizuale turistice a orașului
5. Promovarea coerentă și eficientă a obiectivelor cu potențial turistic
6. Crearea unei colaborări oneste și eficiente între administrația locală, ONG-uri, istorici, artiști, antreprenori în domeniu”, punctează Gabriela Olar.
Zalăul nu arată deloc ca un municipiu de județ dintr-o țară europeană de secol 21. Nu pentru că nu are potențial, ci pentru că n-a interesat pe nimeni să dezvolte orașul, să-l modernizeze. Dar realitatea aceasta trebuie schimbată din 9 iunie. Alianța Dreapta Unită USR PMP are o strategie concretă pentru a pune Zalăul pe harta turistică a României, iar Gabriela Olar, din puncția de primar, dorește să arate adevărata valoare a orașului.
Comandat de Partidul Uniunea Salvați România – filiala Sălaj (parte a alianței electorale „Alianța Dreapta Unită USR-PMP”) și realizat de SC Monitorul de Salaj SRL. CMF: 21240009