ITM Sălaj: Campanie Națională – Restaurante și alte activități de servicii de alimentație

În contextul obiectivelor Campaniei Naționale, care s-a derulat în perioada 12.06-15.06.2024, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj  au  efectuat acțiuni de control la angajatorii care desfășoară activități în domeniul                   „ Restaurante şi alte activităţi de servicii de  alimentaţie“ – cod CAEN 56.

Acțiunea a urmărit, în principal, modul în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă în domeniul verificat.

În cadrul campaniei, s-a pus accent pe informarea și conștientizarea angajatorilor și  lucrătorilor  cu privire la  necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă.

Un alt obiectiv a fost diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale și eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităților și aplicarea sancțiunilor contravenționale corespunzătoare.

În domeniul relațiilor de muncă,  inspectorii de muncă au verificat  reglementările legale privind angajarea personalului (inclusiv transmiterea în termenul legal a contractelor individuale de muncă în REVISAL), durata timpului de muncă și munca suplimentară, întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de către salariați, repausurile periodice (repausul săptămânal, sărbătorile legale), munca de noapte, stabilirea și acordarea drepturilor salariale.

Pe parcursul acțiunii au fost efectuate 25  controale la angajatori din acest domeniu de activitate,  aplicându-se 2 amenzi în valoare totală de 40.000 lei și 8 avertismente.  În urma controalelor, au fost identificate 2 persoane care prestau activitate fără a  avea încheiate contracte  individuale de muncă în formă scrisă,  angajatorii fiind sancționat contravențional.

Deficiențele constatate  pe parcursul controalelor au fost următoarele:

  • nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal;
  • nerespectarea dispozițiilor legale privind compensarea muncii suplimentare;
  • nu se respectă obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat, cu precizarea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru ;
  • nerespectarea dispozițiilor legale privind compensarea muncii prestate în zilele de sărbătoare legală;
  • salariatului nu i se eliberează adeverința de vechime în muncă la încetarea activității;
  • dosare de personal incomplete ( lipsă acte de studii, certificate de calificare, fișe de aptitudini);
  • nu se respectă obligația ca durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore să fie urmată de o perioadă de repaus de 24 ore;
  • nu se face dovada plății salariului fie prin semnarea statelor de plată sau prin alte documente justificative care demonstrează efectuarea plăţii către salariat;
  • nerespectarea obligației de informare a inspectoratului teritorial de muncă cu privire la prestatorii de servicii;
  • nu se respectă termenul de transmitere a elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților în format electronic.

Pentru toate neconformitățile constatate au fost dispuse 38 de măsuri obligatorii de remediere cu termen fix sau permanent.

Nemeș Luminița-Elena

Inspector șef

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *