Lotul Nădășelu – Poarta Sălajului al A3, șanse maxime de deschidere la termenul din PNRR
Din cei 438 kilometri de autostradă cuprinși în PNRR, doar 270 km au șanse să respecte regulile și să fie funcționali până în 2026, atrag atenția reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Din cei 438 kilometri de autostradă cuprinși în PNRR, doar 270 km au șanse să respecte regulile și să fie funcționali până în 2026.
Doar 270 de kilometri de autostradă din cei 438 prevăzuți în PNRR au șanse să fie terminați la termen, în august 2026, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Alți 96 de kilometri sunt „la limită”, iar pentru „capetele” Autostrăzii Unirii A8 și secțiunea cu tuneluri Lugoj – Deva (în total 72 km) șansele sunt foarte mici sau chiar zero, susține Asociația.
În cazul celor din urmă, Asociația atrage atenția că România ar putea ajunge în situația de a da banii înapoi.
„Autostrăzile din PNRR încotro? Din cei 438 kilometri de autostradă, doar 188 km au șanse maxime să respecte regulile PNRR și să fie funcționali până în 2026, 82 km au șanse bune și 96 km sunt deja la limită! Mai grav, cei 59 de km din A8 au șanse (foarte) mici și ne luăm acum ADIO de la cei 13 km de pe A1, sperând că în 2026 vom găsi soluții de continuare pe alte tipuri de fonduri europene fără să suferim corecții financiare majore sau să dăm banii înapoi!
Nădășelu – Poarta Sălajului, „șanse maxime” de deschidere
În categoria autostrăzilor „cu șanse maxime” de deschidere la termenul din PNRR (188 km) API include Autostrada Transilvania loturile UMB Nădășelu – Poarta Sălajului (42 km), și cele două secțiuni din A7 Ploiești – Buzău (62 km), respectiv Buzău – Focșani (82 km).
De asemenea, a patra secțiune din A7, Bacău – Pașcani (78 km), poate fi terminată dacă anul viitor se semnează toate contractele, însă tronsonul III Focșani –Bacău (95 km) nu are nici acum Studiul de Fezabilitate aprobat.
„Proiecte. În PNRR avem Autostrada A7 Ploiești-Pașcani (324 km), capetele Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin-Pașcani (34 km) din Autostrada A8 Târgu Mureș-Pașcani, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km) din Autostrada Transilvania și veriga lipsă Margina-Holdea (13 km) din Autostrada A1 Lugoj-Deva.
Stadiu actual. Din cei de 438 km, acum se lucrează doar pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecările de teren. Așa cum v-am zis chiar ieri, contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna în curând și este posibil să vedem primele utilaje la muncă prin toamnă”, mai arată Asociația.
Celelalte loturi din PNRR „bat pasul pe loc”
Dacă pentru Autostrada A7 Ploiești-Pașcani, a fost aprobat studiul de fezabilitate și a fost emis acordul de mediu, iar lansarea licitației este posibilă în această vară, pe Focșani-Bacău, încă nu a fost realizat studiul de fezabilitate, arată cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Autostrada A8 Târgu Mureș-Pașcani este însă în cel mai înapoiat stadiu dintre autostrăzile cuprinse în PNRR.
„Nimic altceva nu este nici măcar aproape de parafarea contractului. În licitație avem: loturile 1 și 3 din A7 Ploiești-Buzău (contestații pe ambele), Buzău-Focșani (4 loturi pornite în 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) și A1 Margina-Holdea (abia relansată în 14.04.2022).
Pe A7 Bacău-Pașcani s-a aprobat studiul de fezabilitate, avem acord de mediu și urmează indicatorii, apoi trebuie predat proiectul tehnic, începerea licitației fiind posibilă în această vară. În schimb, pe Focșani-Bacău încă nu avem SF aprobat și licitația ar putea fi pornită abia în toamnă, în cel mai fericit caz.
Momentan, cel mai în urmă este Autostrada A8, acolo unde proiectantul și autoritățile se chinuie să găsească soluții pentru livrarea parțială și plata documentației pe segmentele din PNRR. Nici nu mai vorbim de obținerea acordului de mediu”, scrie Asociația.
Condiționalități impuse prin PNRR
Contractele pentru executarea lucrărilor pe autostrăzile finanțate din PNRR trebuie semnate cel târziu în 2023 și pragul de 50% din lucrări, atins până la sfârșitul anului 2024.
„Condiționalități PNRR. Puțini știu că sunt încă două praguri de progres majore care trebuie atinse, în afară de celebrul «să fie gata până la finalul lui 2026»: contracte semnate cel mai târziu în 2023 și 50% din lucrări executate până la sfârșitul lui 2024”, mai arată cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Prin PNRR, România poate atrage o finanțare pentru infrastructura de transport de 7,6 miliarde euro. Din această sumă, sectorul feroviar poate deconta 3,6 miliarde în timp ce autostrăzile A1, A3, A7 și A8 au 2,7 miliarde. Diferența de peste un miliard de euro reprezintă proiecte urbane, pasaje, măsuri de siguranță rutieră etc.