Probleme pe șantierul centurii Zalău, construit de chinezi
Lucrările pe Centura municipiului Zalău, singurul șantier „chinezesc” din România, sunt aproape abandonate, acuză fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma. Deși în august ministrul Sorin Grindeanu a verificat de două ori lucrările și a promis soluții pentru finalizarea centurii cu o lungime de 5 kilometri, proiectul este întârziat, la 50% execuție și pentru că Ministerul Transporturilor/CNAIR nu reușeșc să actualizeze valoarea contractului la noile prețuri din construcții.
„Pe centura Zalău bate vântul, și la propriu, și la figurat. De doi ani de zile Grindeanu nu a fost în stare să actualizeze prețurile contractului la nivelul pieței, așa cum s-a întâmplat pe alte proiecte finanțate din fonduri europene. O singură factură a plătit constructorului în 2023, de sub 5% din valoarea proiectului. În aceste condiții, șantierul băltește la circa 50% stadiu fizic, constructorul trebuie să vină cu bani de acasă și nu reușește să plătească salariile oamenilor, facturile către proprii furnizori și subcontractori. Zălăuanii merită o centură rutieră care să scoată traficul infernal din oraș. Se pot bucura de ea în 2024. Însă pentru asta, e nevoie de un ministru la Transporturi căruia să îi pese de proiect, să ia taurul de coarne și să rezolve blocajele ce țin de statul român”, Horațiu Cosma, USR.
Pe 9 august, la Nușfalău, pe șantierul Nurol, ministrul Transporturilor dădea asigurări că va găsi soluții: „În următoarea perioadă mai vin o dată să luăm o decizie pentru a crește ritmul lucrărilor pe Centură. Nu sunt mulțumit, nu am cum să fiu mulțumit, am vorbit și cu domnul primar, cu domnul președinte de Consiliu Județean și cu domnul ministru Bode…trebuie găsită o soluție și o vom găsi”, spunea Grindeanu pe 9 august.
Ulterior, pe 22 august, la a doua vizită cu elicopterul, ministrul acuza constructorul român de șantaj „Rezilierea contractului pentru Varianta Ocolitoare Zalău este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm! Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km ai acestui obiectiv. Paradoxal, totul din cauza partenerului român care îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor”, Sorin Grindeanu.
Varianta Zalău are o lungime de 5,5 kilometri şi asigură legătura între DN 1 F (Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare) şi Drumul Judeţean 191. Contractul a fost semnat cu Asocierea Sinohydro (China) – SC GoodProod (România) în vara anului 2020 (mandatul Lucian Bode), cu termen de 6 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție, ordinul pentru începerea lucrărilor fiind emis în aprilie 2021.
Contractul a fost semnat pentru suma de 185 milioane lei. Al doilea contract semnat cu un constructor din China este Lotul 3 al Autostrăzii București Nord, dar în etapa de proiectare. Este imposibil ca un alt contract să fie atribuit unui constructor din China pentru că din aprilie 2021 este în vigoare o Ordonanță care interzice firmelor din China să participe la licitațiile publice (n.r. Sinohydro a depus ofertă în 2020 și pentru lotul 1 de pe A0 Nord, câștigat de Pizzarotti – Retter).