Scandalul facturilor umflate la energie: Electrica Furnizare amendată de ANRE cu 720.000 lei

Prețul energiei nu va fi plafonat, a anunțat premierul Florin Cîțu după o întâlnire desfășurată la Guvern pe tema facturilor tot mai mari pe care românii trebuie să le achite. Și, în acest context, pentru că mulți dintre dumneavostră, telespectatorii Digi24, ne-au scris în legătură cu facturile mari primite în principal la energia electrică, jurnalistul Digi24 Cristina Sbîrn a pus pe hârtie variantele pe care le aveți la dispoziție în cazul în care vă aflați în această situație.

Dacă factura este mai mare ca urmare a scumpiri energiei electrice în baza unui contract pe care vi l-ați asumat și în baza unui consum real nu aveți ce să faceți, eventual puteți cere plată eșalonată a acesteia.

Dacă, în schimb, primiți o factură umflată ca urmare a faptului că furnizorul v-a estimat un consum cu mult peste ce aveați în mod normal, trebuie să luați legătura cu acesta și să înregistrați o plângere. El trebuie să vă răspundă în termen de 15 zile lucrătoare.

Autoritățile spun că estimarea de consum trebuie făcută pe baza istoricului fiecărui client în parte. Dacă dumneavoastră consumați în medie pe lună 150-200 de kilowati nu este în regulă să primiți o factură cu un consum estimat dublu sau triplu. Dacă problema nu se rezolvă, puteți să vă adresați Autorității de Reglementare în Energie sau Autorității de Protecție a Consumatorului.

Cu ANRE puteți lua legătura prin e-mail la adresa anre@anre.ro sau intrând pe site la secțiunea PETIȚII.

În cazul ANPC trebuie să completați un formular pe site-ul lor. ANRE a primit în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021 peste 8.053 în sectorul energiei electrice, potrivit Agerpres. Cele mai mari amenzi au fost aplicate celor de la Hidroelectrica, Enel, Electrica, E.ON și CEZ.

Prin auto-citirea indexului și trimiterea lui lunară către furnizor scăpați practic și de regularizările care vă scot din buzunar sute sau mii de lei. Am scăpa și de autocitirea indexului dacă furnizorii ar instala contoare inteligente poate transmite datele, în timp real, la distanță.

Datele ANRE arată că la finalul anului 2019 doar puțin peste un milion de clienți casnici aveau sisteme de măsurare inteligentă a energiei electrice instalate.

Până în 2028, un procent cuprins între 24% şi 70% dintre consumatorii fiecărui distribuitor va trebui să aibă montate astfel de contoare inteligente.

Dacă, în schimb, observați o creștere fulminantă pe partea de consum fără bază reală, atunci există posibilitatea să fie defect contorul sau să fiți furat la curent, sau să înregistrați pierderi. În acest caz puteți cere furnizorului dumneavoastră să verifice contorul, gratuit, sau să vi-l schimbe.

Situația se complică atunci când este vorba de furtul de energie. Există, însă, și greșeli care se fac fie la distribuitori, fie la furnizori, și care generează facturi aberante, cum a fost cea primită de un un român din Alba Iulia în valoare de peste 27.800 de lei. Dacă primiți o astfel de factură luați imediat legătura cu furnizorul pentru a remedia problema. Și ministrul Energiei vă recomandă să nu achitați facturile care par umflate sau ar putea fi rezultatul unei greșeli și să cereți explicații de la furnizor sau să vă adresați autorităților.

Ce puteți face face în cazul unui consum estimat mare

– luați legătura cu furnizorul
– faceți o sesizare la ANRE la adresa anre@anre.ro sau completând formularul de la secțiunea Petiții
– faceți o sesizare la ANPC completând formularul de pe site-ul autorității
sursa: legislație.

Amenzi date de ANRE în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021

Hidroelectrica – 1,59 milioane lei
Enel Energie Muntenia – 1,32 milioane lei
Enel Energie – 1,22 milioane de lei
Electrica Furnizare – 720.000 lei
E.ON Energie – 620.000 lei
CEZ Vânzare – 270.000 lei

De ce probleme vă scapă autocitirea indexului

– facturi cu un estimat mare
– regularizări cu valoare mare

Contoarele inteligente, o soluție pentru facturi reale

TOTAL consumatori casnici: 8,9 milioane din care:
– 1,04 milioane aveau la finalul lui 2019 sisteme de măsurare inteligentă a energiei

Ce puteți face în cazul unui consum exagerat

– cereți furnizorului să verifice sau să schimbe contorul
– verificați dacă aveți scurgeri de curent sau sunteți victima furtului de curent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *