Zălăuanii vor plăti în 2025 taxe și impozite mai mari cu 10,4% față de anul 2024
Consiliul Local Zalău a votat astăzi în ședință extraordinară majorarea cu 10,4% a impozitelor și taxelor pe terenuri, clădiri și mijloace de transport aferente anului 2025.
Concret, zălăuanii vor plătii taxe și impozite mai mari față de anul 2024, conform legislației în vigoare care spune că aceste taxe și impozite sunt indexate cu rata inflației a anului 2023, care a fost de 10,4%.
Din cei 21 de consilieri locali prezenți au votat pentru majorarea taxelor și impozitelor un număr de 15 consilieri locali, 1 consilier local a votat împotrivă, iar 5 consilieri locali s-au abținut. Ședința a fost prezidată de viceprimarul Călin Forț, care a preluat azi atribuțiile de primar al municipiului Zalău, după demisia lui Ionel Ciunt.
Pentru anul 2025,
– propunerile de impozite şi taxe, prevăzute în Anexa nr.l la proiectul de hotărâre, s-au făcut în marea lor majoritate la nivelul celor aprobate pentru anul 2024, indexate conform prevederilor legale cu rata inflaţiei din anul 2023, care a fost de 10,4 %;
– prin excepţie de la cele menţionate mai sus, în cazul mijloacelor de transport cu masa mai mare de 12 tone, indexarea s-a făcut prin raportare la valorile prevăzute în Directiva 199/62/CE Înmulţite cu rata de schimb a monedei euro în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului 2024, valoriile situându-se la nivelul celor din anul 2024;
– propunerile de tarife de închiriere de spaţii şi terenuri, concesionări, nivelul de
pornire a licitaţiilor pentru închirieri clădiri şi terenuri etc., sunt cuprinse în Anexa nr.2 la proiectul de hotărâre, acestea s-au făcut pornind de la nivelul celor aprobate pentru anul 2024, indexate cu rata inflaţiei aferentă anului 2023, cât şi prin raportarea la rata estimativă a inflaţiei aferentă anului 2024 , ţinând cont de preţul pieţei privind închirierea unor imobile similar precum şi având în vedere oportunitatea închirierii imobilelor aparţinând Municipiului Zalău;
– propunerile de tarife propuse pentru gestionarea parcărilor publice şi utilizarea locurilor publice din pieţe agroalimentare, prevăzute în Anexa nr.3 la proiectul de hotărâre s-au făcut la nivelul celor aprobate pentru anul 2024, indexate cu rata inflaţiei, cu excepţia tarifelor privind prestarea serviciilor de utilizare a parcărilor, unde actualizarea s-a făcut cu rata inflaţiei calculate de la ultima modificare a tarifelor rezultând o creştere cu aproximativ 50% a acestor tarife;
– s-a propus păstrarea facilităţilor fiscale pentru 11 categorii de clădiri şi terenuri, facilităţi care au fost aprobate şi pentru anul 2024, iar pentru pentru plata taxei special pentru activitatea de deratizare şi dezinsecţie s-a propus ca scutirea să fie aplicată în procent de 100% pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, persoanele încadrate în gradul I de invaliditate şi reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuatşi ai minorilor încadraţi în gradul de invaliditate;
– la fel ca în anul 2024 s-a propus şi pentru anul 2025:
– aplicarea unei cote adiţionale de 50%, pentru cota de 5%, care se aplică în cazul stabilirii impozitului pentru clădiri nerezidenţiale aparţinând persoanelor juridice în cazul în care valoarea impozabilă nu a fost actualizată în ultimii 5 ani anteriori anului 2025, rezultând o cotă finală de 7,5%;
– aplicarea unei cote adiţionale de 50%, pentru cota de 0,4%, cate se aplică în cazul stabilirii impozitului pentru clădiri nerezidenţiale aparţinând persoanelor fizice şi juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, rezultând o cotă finală de 0,6%;
– acordarea unei bonificaţii diferenţiate în cazul contribuabililor persoane fizice, pentru plata cu anticipaţie a impozitului/taxei pe clădiri, terenuri şi impozitului pe mijloacele de transport, raportat la modul de plată a impozitelor şi taxelor, scopul fiind de a încuraja plata acestora Online, prin mijloace electronice în detrimentul celor la ghişee, CEC etc.
Scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport, prevăzute la art.456, 464 şi 469 din Legea
4 nr.227/2015 privindCodul fiscal se aplică, începând cu cu data de 1 ianuarie a anului fiscal, persoanelor care deţin documente justificative emise până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior şi care sunt depuse la serviciile de impozite şi taxe din cadrul Primăriei Municipiului Zalău, până la data de 31 martie, inclusiv, precum şi cu respectarea procedurilor de acordare a facilităţilor fiscale aprobate la această dată de către Consiliul Local al Municipiului Zalău.