Dealurile Sălajului din zona Zimbor încetinesc Autostrada Transilvania
Porțiunea din Autostrada Transilvania (A3) dintre Zimbor și Poarta Sălajului este încetinită de situația din teren și de birocrație.
Asociația Pro Infrastructură (API) a prezentat stadiul lucrărilor pe “cei 12 km de aventuri prin pădurile și dealurile ardelene”. Contractul a fost semnat cu UMB în 1 iulie 2020, pentru 680 milioane lei. Acesta prevede 12 luni de proiectare și 24 de execuție, cu 10 ani de garanție.
“Ordinul de începere a fost emis foarte târziu, după 11 luni de la parafarea contractului. Mai precis în 31 mai 2021. Tehnic vorbind, suntem încă în perioada de proiectare. Pe 1 februarie 2022 antreprenorul a depus documentația tehnică necesară obținerii autorizației de construire, momentan în analiză la CNAIR. Lotul poate fi gata la final de 2023, înainte de termen.
Trebuie luată o decizie urgentă, cel târziu în luna mai, cu privire la soluția tehnică aplicată la dealul din apropierea nodului Zimbor. Procedurile birocratice trebuie urgentate (autorizații, păduri). Realist vorbind, având în vedere prevederile contractuale și multele variabile din teren, sperăm să circulăm pe acest scurt lot cel mai devreme în vara anului 2024”, conform API.
Alunecare masivă de teren
O alunecare masivă de teren a avut loc pe şantierul dintre Nădăşelu şi Zimbor, de pe A3, arată o înregistrare video publicată de API. Organizația susținea că aceasta ar putea duce inclusiv la modificarea traseului A3, pe traseu fiind identificate patru zone cu dealuri instabile.
Proiectul Autostrada Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, pe 584 km.