ANALIZĂ! Un mister de o banalitate dezarmantă dezvăluit pentru zălăuani

M
Secretul străzilor veșnic sparte din Zalău este proiectul cu mari probleme al Companiei de Apă Someș SA pentru rețelele subterane de apă și canal, al cărui eșec încurcă rău și marile proiecte ale Primăriei pentru modernizarea orașului. 
Zălăuanii cheamă în fiecare zi o seamă de sfinți, prin sudalme deocheate, să fie martori la stricăciunile de pe o bună parte din străzile orașului. Sunt nemulțumiți pe bună dreptate că prea multe străzi din oraș sunt vraiște în același timp. Asta nu de ieri, de azi. Și cu năduf și metaforă îi pun pe sfinții invocați în legătură cu Primăria; că dacă răul e în oraș, atunci nu administrația orașului e de vină? Uite că în cazul ăsta nu, iar lipsa de informare a oamenilor și abordarea lor convine Companiei de Apă Someș S.A., cu care Primăria Zalău se luptă de fapt în încercarea de a salva orașul de la lucrul dezlânat făcut și după care totul arată ca după un bombardament cu muniție fără precizie. Spre concluzia asta ne-a orientat documentarea la care am purces de fapt cu gândul să descâlcim și să înțelegem ce ni se întâmplă.
Logica lucrului făcut cum trebuie spune că la rețelele subterane intervii înainte de a asfalta, ca să nu fie chiar atât de românește, adică întâi asfaltăm și apoi spargem să schimbăm o țeavă. Ei bine, pentru asta Primăria Zalău duce de multă vreme negocieri cu Compania de Apă, care are două proiecte europene în Zalău, unul de extindere a rețelelor de alimentare cu apǎ şi de canalizare și unul de reabilitare a rețelelor de alimentare cu apǎ şi de canalizare existente. Le are de mulți ani. Iar de o vreme încoace se sparg străzile prin Zalău. S-au spart cu agresivitate de pikamer, după care s-a lucrat foarte încet și îndelung. Iar pe alocuri pe unde totuși a terminat, firma contractată de Compania de Apă să facă toată treaba asta nu a prea a reușit să aducă strada la forma inițială, așa cum pretinde Primăria Zalău când îi dă aviz să intervină. Rezultă străzi desfundate, mocirlă, mașini stricate, nervi, disconfort și pagubă pentru locuitori.
Un mare neajuns al nereușitelor Companiei de Apă este și că marile proiecte de modernizare a infrastructurii Zalăului, pentru care Primăria a atras finanțări europene consistente, sunt puse în mare dificultate din cauză că administrația orașului a stat în așteptare după proiectul Companiei de Apă până la limita posibilului, cât să nu pericliteze finanțarea obținută. Să dăm aici exemplul străzii Simion Bărnuțiu, a cărei reabilitare Primăria a început-o din spate de lângă Tenaris și Michelin spre zona centrală tocmai pentru a da timp Companiei de Apă să sape în zona Banc Post – Scala. Zălăuanii făceau bancuri că se reabilitează pe unde nu circulă nimeni. Sau exemplul străzii Coposu, fosta Republicii, care putea fi gata demult, dar a tot așteptat realizarea proiectului la rețelele de apă și canal.
Reprezentantul Primăriei Municipiului Zalău în relația cu Compania de Apă Zalău desemnat de primarul Ionel Ciunt este Călin Forț – administratorul municipiului, care pare depășit de situație și de amploarea lucrărilor care se execută la nivelul Zalăului. Este greu când nu ai pregătirea profesională necesară pentru a rezolva problemele cu care se confruntă un municipiu aflat în plină dezvoltare. Noroc cu ceilalți oameni din conducerea Primăriei Zalău, care sunt preocupați constant de problemele din oraș.

Firma care sapă în numele Companiei de Apă dă faliment, iar proiectul e pe nicăieri

În primăvara aceasta s-a intrat în criză, după ce Primăria a fost amăgită de fiecare dată când îi convoca pe reprezentanții Companiei de Apă și ai firmei angajate să le ceară să se miște mai cu talent. Administrația orașului a primit tot timpul promisiuni că, chiar dacă s-a mers multă vreme cu viteză de melc, de mâine se trece la viteză hipersonică.
În martie se constata că proiectul CL18 al Companiei de Apă, cu finanțare europeană, pentru extinderea rețelei de apă și canalizare pe 95 de străzi din Zalău era realizat abia în proporție de 30 la sută. În condițiile în care proiectul avea termen de finalizare luna iunie. Mai precis, finalul acestei săptămâni. Primăria a decis atunci să ia măsuri prin care să se asigure că nu rămâne totul ca la balamuc din iunie, știut fiind și că firma angajată de Compania de Apă intrase de ceva vreme în insolvență, ceea ce înseamnă că era în purgatoriul spre faliment. Decizia administrației a fost atunci să nu le mai dea avize de lucrări până nu termină unde au început și până nu repară străzile pe care aveau lucrări, să le aducă la stadiul inițial.
Pe bună dreptate temătoare, după experiența de până acum, Primăria Zalău a avizat inițial doar ”de probă”, pe strada Industriilor, lucrări din celălalt proiect al Companiei de Apă, CL 17, pentru modernizări ale rețelelor existente. Să le testeze capacitatea și modul de lucru. Înainte să dea avize în zonele centrale, Primăria anunța că va încerca să-i convingă să vină cu soluții cât mai puțin invazive de a intervenție în subteran, să nu strice acum și străzile modernizate.

Drumul spre Ortelec – urgența momentului

Primăria Zalău are un proiect mare și de bun augur pentru oraș prin care modernizează străzile Tudor Vladimirescu, Porolissum, Bujorilor, Moigradului și Cetății, adică din bulevard, de la Perla, până în capătul Ortelecului. După modelul marilor artere deja reabilitate cu bani europeni, adică o reabilitare temeinică. Ar fi vrut să înceapă de ceva vreme, dar proiectul Companiei de Apă a mers și pe aici cu frâna trasă. Primăria le-a cerut să termine lucrările până în 30 aprilie. Suntem la mijloc de iunie și mai este de lucru. Din toate gospodăriile de pe lungimea traseului, puține sunt cele la care s-a făcut până acum branșamentul la canalizare. Și trebuie făcut acum, pentru că după reabilitarea străzii nimeni nu va fi de acord să se spargă drumul pentru branșări. Constructorul pentru modernizarea străzilor este demult pregătit, dar încă stă după lucrările la rețelele de apă și canal. Iar termenul de finalizare pentru proiectul Primăriei este la sfârșitul anului viitor. Nici nu se pune problema să nu fie respectat, pentru că acest proiect este la pachet cu proiectul cu finanțare europeană pentru reabilitarea centrului orașului, cu platoul de marmură, pietonizarea străzii Unirii și reamenajarea Centrului vechi. Finanțarea este în pericol dacă nu se respectă termenele.

Teodor Bălăjel, viceprimarul Municipiului Zalău, despre cum poate fi corectată starea de fapt

L-am contactat pe viceprimarul Teodor Bălăjel, care are deja faimă printre zălăuani că se zbate pentru proiectele de modernizare a Zalăului, fie că e vorba de unul mai mic, fie că e vorba de proiecte mari pe fonduri europene. Să ne spună punctul de vedere despre situația dată și cum ieșim la liman. Până la urmă, tot Primăria administrează orașul, trebuie să aibă sau să găsească soluții.

”Primăria Zalău are un stres uriaș cu această preocupare permanentă de a se ține de cei care lucrează la rețeaua de apă și canal să diminuăm stricăciunile, să ne asigurăm că disconfortul cetățenilor este minim, că nu ne încurcă prea tare în proiectele de modernizare a orașului, care au fost și sunt întârziate tocmai de aceste lucrări.
E o pacoste că două entități cu proiecte diferite – în cazul acesta Primăria Zalău și Compania de Apă – se suprapun cu lucrări pe aceleași trasee, cu viziune și capacitate diferită fiecare. Preocuparea lor este strict legată de lucrările pe care le fac, de proiecctul lor, în timp ce Primăria este preocupată de ce se întâmplă în oraș și de cum sunt afectate activitățile și viața cetățenilor.
Am încercat să ne coordonăm, i-am convocat permanent la Primărie să-i ajutăm să prioritizeze lucrările în așa fel încât să se înscrie în ritmul în care Primăria Zalău dezvoltă orașul. Numai că au fost tot timpul mult prea în urmă cu rețelele de apă și canal. S-a dovedit greu de tot să ne asigurăm că fac în așa fel încât să punem o ordine normală în procesele tehnologice să obținem eficiență, așa cum caut să facem de fiecare dată când avem un șantier în Zalău.
Singura modalitate practică rămâne să îi condiționăm, să limităm eliberarea avizelor pentru lucrări, să le pretindem ferm și să verificăm că aduc strada la forma inițială după intervenții. Avem de acum străzi noi, cu garanție pe ani de zile. Nu vrem să pierdem această garanție și nu vrem drumuri stricate”, ne spune Teodor Bălăjel, semn că ține cu zălăuanii, aplică soluțiile pe care le are și le caută întotdeauna pe cele mai bune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *