Partidul înființat de Dacian Cioloș – REPER, cere demisia ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu
Partidul REPER solicită demisia sau demiterea ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, urmată de un demers susținut de identificare a unor soluții concrete la numeroasele problemele din domeniul educației. Din poziția de formațiune politică parlamentară pentru care opoziția constructivă reprezintă un principiu fundamental, constatăm că actuala conducere a Ministerului Educației subminează orice efort de construcție și progres real al școlii românești.
Cele două proiecte de lege ale educației nu numai că ignoră direcția stabilită inițial prin intermediul programului prezidențial „România Educată”, dar și subminează contribuțiile experților și activiștilor din domeniu în decursul multiplelor consultări naționale din ultimii ani, Ministerul Educației devenind o instituție izolată, condusă de un grup de putere cu interese particulare. Singurele schimbări pe care aceste legi le produc sunt că salvează plagiatorii, creează mai multă confuzie în sistem, agravând problemele existente şi generează noi forme de birocrație instituțională și de concentrare a puterii și resurselor în mâinile unei minorități cu interese financiare și politice.
Credibilitatea ministrului este chestionată inclusiv de către colegii acestuia. În timp ce ministrul nu încetează să promită miliarde de lei în stânga și în dreaptă, iar la rectificarea bugetară actuală a solicitat o suplimentare de 668 de milioane de lei la rectificare, bugetul ministerului a fost diminuat cu 542 milioane de lei. Incapacitatea de a utiliza fondurile disponibile ale ministerului tocmai în anul cu cel mai redus procent din PIB din istoria post-decembristă alocat educației este numai un exemplu al incompetenței acestui ministru.
Acest pachet legislativ ar fi trebuit să răspundă fidel miilor de contribuții ce compun programul „România educată”, contribuții venind de la actorii societății civile, experți de renume, organizații internaționale precum OECD, UNICEF sau Comisia Europeană, dar și de la școli, universități și instituții din România. Nu este nicidecum suficient să preiei frânturi de reformă și să le introduci într-un pachet legislativ lipsit de repere şi de viziune. În plină perioadă de concedii și pe o durată a dezbaterii disprețuitor de redusă în raport cu importanța legilor, zeci de organizații profesionale și ale societății civile au organizat totuși numeroase grupuri de lucru, reuniuni și au formulat mii de amendamente la cele două proiecte. REPER este angajat activ, la rândul său, în aceste demersuri şi va contribui substanțial la viziunea pe termen lung pentru o Românie educată, cu adevărat. Dar ceea ce se întâmplă acum cu legile educației este oglinda unei Românii capturate.
De aceea, solicităm Președintelui României retragerea sprijinului pentru un ministru slab și încheierea unui mandat caracterizat de compromisuri, care a redus cu doi ani șansele de dezvoltare a sistemului educațional. De asemenea, propunem organizarea unui exercițiu real, consistent și eficient de dezbatere publică cu toți actorii implicați în actul educațional, pentru pregătirea unui pachet legislativ care să ofere soluții adecvate la problemele școlii românești și care să răspundă provocărilor majore ale lumii contemporane.
Vremea improvizațiilor și a imposturii în educație trebuie să se încheie, iar școala românească să-și găsească un destin potrivit pentru deceniile ce vin.