Un lot al Autostrăzii Transilvania din Sălaj va fi inaugurat în 2023
Un singur lot al Autostrăzii Transilvania are șanse să fie inaugurat în 2023. Este vorba despre sectorul de drum cuprins dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău, construit de turcii de la Nurol, cu o lungime de 13,5 kilometri, scrie agenția de presă Rador. Cei 13,5 kilometri din Autostrada Transilvania sunt construiți de compania turcă Nurol. Lotul ar putea fi inaugurat în luna mai 2023.
Constructorul, aflat la primul contract în România, a realizat aproximativ 70 la sută din proiect și este în grafic cu finalizarea contractului în acest an.
Deschiderea circulației auto pe acest lot nu va avea însă un impact însemnat asupra traficului din regiune, întrucât leagă două localități mai puțin importante și nu este conectat nici de o parte, nici de cealaltă la rețeaua de autostrăzi a țării. Pentru sectoarele Suplacu de Barcău-Chiribiș, respectiv Nușfalău-Poarta Sălajului nu sunt prevăzute termene clare de finalizare a lucrărilor.
Licitația pentru Suplacu de Barcău–Chiribiș a fost relansată
Tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș a Autostrăzii Transilvania, în lungime de 26,35 kilometri, realizat aproape pe jumătate de constructorul Bechtel, a fost scos din nou la licitație la începutul anului 2023. 15 martie 2023 este data limită pentru depunerea ofertelor. Contractul finanțat prin fonduri europene prevede un termen de 24 de luni (6 de luni pentru etapa de proiectare si 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor), iar suma alocată este de 937,53 milioane de lei (fără TVA).
Potrivit termenelor din caietul de sarcini, abia spre sfârșitul anului 2025 se va putea circula și pe acest sector, până atunci urmând să fie terminat și lotul vecin, aflat între Chiribiș și Biharia.
Absurd: licitații mai lungi decât durata lucrărilor
Marea problemă a Autostrăzii Transilvania rămâne porțiunea dintre Nușfalău și Poarta Sălajului, lungă de 41 de kilometri, care cuprinde și tunelul rutier pe sub Meseș. Acest tronson este pe punctul să bată un record negativ: procedurile de licitație ajung să dureze mai mult decât execuția lucrărilor. Curtea de Apel București a respins apelul Strabag (Austria) la decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor din iulie prin care a fost admisă o plângere a italienilor de la Astaldi privind candidatura Strabag la licitație.
La sfârșitul lunii mai 2022, la mai bine de un an și jumătate de la lansarea licitației, CNAIR a reușit să desemneze șase constructori care au rămas în cursa pentru contractul de 4,4 miliarde lei, dar Astaldi a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) candidatura Strabag, constructor unde oligarhul rus Oleg Deripaska a avut acțiuni, la care a renunțat în primăvară. CNSC a admis parțial contestația italienilor de la Astaldi.
După semnarea contractului de execuție, lotul va trebui finalizat în patru ani, din care un an pentru proiectare și trei pentru lucrările efective din teren.
Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construite:
– Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens;
– 65 de viaducte, poduri și pasaje.
Valoarea estimată a contractului este de 3,926 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile (POT).
2024 va fi, în schimb, un an mai bun pentru Autostrada Transilvania. Două sectoare urmează să fie terminate până atunci, aflate între Câmpia Turzii și Chețani, respectiv Nădășelu și Poarta Sălajului. Odată cu deschiderea traficului pe aceste porțiuni, se va circula neîntrerupt pe autostradă între Târgu Mureș, Cluj-Napoca și Zalău.