Stadiul la zi al lucrărilor la Autostrada Transilvania, la 20 de ani de la primele săpături
Lucrările înaintează în ritm lent pe mai multe loturi de pe Autostrada Transilvania, iar primele inaugurări ar urma să aibă loc abia după mijlocul anului 2025. Două loturi se află încă în licitație.
Asociația Pro Infrastructură a prezentat recent stadiul la zi ale lucrărilor de pe loturile Autostrăzii Transilvania (A3). Potrivit analizei, loturile cele mai avansate sunt Nădășelu-Zimbor (72%) și Zimbor-Poarta Sălajului (41%), iar lucrările pe ambele tronsoane ar urma să fie finalizate în a doua pate a anului viitor.
De asemenea, sunt atribuite contractele pentru lucrări pe loturile Suplacu de Barcău-Chiribiș (Erbașu), cu termen de finalizare în martie 2026 și Chiribiș-Biharia (Precon/ Selina), cu termen în mai 2027.
Loturile Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (41 km) se află încă în licitație, după doi ani de tergiversări. În prezent, se lucrează la evaluarea ofertelor și soluționarea contestațiilor. Au fost depuse șapte oferte: UMB, WeBuild, Ictaș, Makyol, Mapa, Nurol-Duygu, Tekfen-Dogus.
Lotul Nădășelu- Zimbor
Lotul are o lungime de 30 de kilometri, valoarea contractului fiind de 1,39 miliarde de lei (fără TVA). Pe acest lot, lucrările sunt realizate de constructorul român UMB, în cadrul unui contract semnat în 28 decembrie 2020. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 25 ianuarie 2021.
Progresul fizic în teren este de 72%, termenul de finalizare contractual fiind luna mai 2025.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură, UMB nu are capacitate și a arătat o mobilizarea slabă pe acest lot, astfel că termenul realist de finalizare a lucrărilor este trimestrul 3 al anului 2025.
Lotul Zimbor-Poarta Sălajului
UMB este constructorul și pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului (12,2 km), contract în valoare de 836 milioane de lei (fără TVA).
Contractul a fost semnat în 1 iulie 2020, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 31 mai 2021.
Progresul fizic înregistrat pe acest lot este de doar 41,26%. Asociația Pro Infrastructură remarcă și aici o mobilizare redusă a UMB și arată că lucrările ar putea fi finalizate în trimestrul 3 al anului 2025, termenul contractual fiind luna iulie 2025.
Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș
Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km), în valoare de 884 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit antreprenorului român Erbașu, acesta fiind al patrulea constructor pe acest tronson. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 15 martie 2024, iar constructorul are la dispoziție 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor.
Termenul de finalizare contractual pe acest lot este luna martie 2026. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, primele lucrări în teren ar urma să apară în august-septembrie 2024.
Lotul Chiribiș-Biharia
Contractul de 785 milioane de lei (fără TVA) pentru lotul Chiribiș-Biharia (28,5 km) a fost atribuit antreprenorului Precon/ Selina. Constructorul va avea 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor, termen de finalizare a lucrărilor fiind luna mai 2027.
Asociația Pro Infrastructură estimează emiterea ordinului de începere a lucrărilor abia în luna mai 2025, întrucât se aşteaptă soluţionarea procesului care acum este pe rol din contractul vechi.
DEx 4 – Drum Legătură Tureni
Drumul expres ce va lega Clujul la Autostrada Transilvania, prin Tureni (4,95 km), are o valoare de 562 milioane de lei (fără TVA), contractul fiind atribuit antreprenorului bistrițean Dimex, aflat la primul contract major.
Contractul a fost semnat în 28 iulie 2023, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 21 septembrie 2023.
Progresul fizic este estimat la 30%, termen de finalizare contractual fiind luna februarie 2025.
Cu toate acestea, experții Asociației Pro Infrastructură estimează că lucrările ar putea fi finalizate încă din decembrie 2024, dar „foarte foarte foarte greu”.