ITM Sălaj – Activitatea de control din luna Martie 2025
Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj se desfășoară în baza Programului Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii stabilit pentru anul 2025, precum și a Programului Propriu de Acțiuni al instituției.
Pe parcursul lunii martie 2025, s-au desfășurat controale privind respectarea legislației în vigoare în domeniile de competență: relații de muncă și securitate și sănătate în muncă, având ca obiective principale:
- identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale, etc.;
- identificarea angajatorilor care încalcă prevederile Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, Normelor metodologice de aplicare a acesteia aprobate prinG nr.1425/2006 precum și altor acte normative specifice din domeniu;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă.
În acest sens, au fost efectuate 85 de controale din care 52 în domeniul relațiilor de muncă și 33 în domeniul securității și sănătății în muncă, aplicându-se 13 amenzi în cuantum total de 96.500 lei.
În urma controalelor, au fost identificate 2 persoane care prestau activitate fără a avea încheiate contracte individuale de muncă în formă scrisă.
Neconformitățile constatate pe parcursul controalelor au fost următoarele:
- regulamentul intern nu cuprinde toate categoriile de dispoziții prevăzute de Codul muncii, iar salariații nu sunt informați cu privire la conținutul acestuia;
- în foile de pontaj nu sunt evidențiate orele de începere și de sfârșit ale programului de lucru
- contractele individuale de muncă nu cuprind toate elementele obligatorii potrivit dispozițiilor Codului muncii (data și periodicitatea plății salariului, repartizarea programului de lucru pentru contractele cu timp parțial, sporul pentru muncă în repaus săptămânal, criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului);
- nu se respectă obligația plății salariilor cel puțin o dată pe lună la data stabilită în contractul individual de muncă;
- lipsa certificatului medical prin care se constată că salariatul este apt pentru prestarea muncii;
- la locul de muncă organizat al angajatorului nu sunt păstrate copiile contractelor individuale de muncă pentru toți salariații;
- nu se respectă termenele de transmitere a elementelor contractului individual de muncă, modificării, suspendării, respectiv încetării acestuia în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
- salariatului nu i se eliberează adeverința de vechime și extrasul Revisal la încetarea activității;
- dosare de personal incomplete (lipsă fișa de aptitudini, acte adiționale, certificate de calificare, cereri de concediu de odihnă, de concediu fără salariu, etc.)
- nerespectarea obligației negocierii colective la nivelul unităţilor care au cel puţin 10 lucrători;
- nerespectarea prevederilor legale privind comunicarea și cercetarea evenimentelor;
- nu sunt luate în considerare capacităţile lucrătorului în ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea în muncă, atunci când i se încredinţează sarcini;
- lucrători care efectuează operațiuni la echipamentele de muncă care nu au toate dispozitivele de protecție montate;
- instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă nu sunt elaborate ținând seama de particularitățile activităților și ale locurilor de muncă din unitate;
- planul de prevenire și protecție nu ține seama de toate riscurile și condițiile de muncă specifice;
- nu se verifică modul în care lucrătorii utilizează echipamentul individual de protecție;
- în fișele de post nu sunt cuprinse atribuțiile și răspunderile ce le revin lucrătorilor din punct de vedere al securității și sănătății în muncă ;
- nu se ține evidența acordării echipamentului individual de protecție cu confirmarea primirii acestuia;
- nu s-au luat măsuri pentru a preveni căderile de la înălțime cu ajutorul balustradelor de protecție, platformelor ori plaselor de prindere, care să fie dispuse în zonele cu pericol de cădere.
La angajatorii la care s-au constatat nereguli au fost aplicate, în ambele domenii de competență, sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor, totodată, fiind dispuse 112 de măsuri obligatorii de remediere a neconformităților constatate.
- Ioan Lucian Lazoc
- Inspector șef