Trenurile dintre Cluj și Sălaj vor circula electric în ritm „ardelenesc”
Viteza maximă între gările Cluj-Napoca și Aghireș se va mări doar cu 20 km/h în condițiile numeroaselor curbe strânse existente pe traseu, avertizează experții în infrastructură.
Asociația Pro Infrastructură (API) a prezentat imagini de pe Magistrala 300 (M 300) între Cluj-Napoca și Gara Aghireș, adică lotul 1 din 4 al proiectului de electrificare și modernizare dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor).
“Pe aici trenurile ardelenești “high speed” vor circula cu maxim 100 km/h față de 80 km/h înainte, pe același traseu sinuos austro-ungar, fiindcă doar două curbe au fost reproiectate, la Nord-Vest de Gârbău. Îmbunătățirile notabile sunt electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Într-un viitor incert va exista și un serviciu de tren metropolitan.
În plin sezon de construcții și într-o zi de lucru am sperat să vedem o mobilizare mai bună a asocierii RailWorks, formată din Arcada și Alstom. Progresul fizic este 5%, cu avans financiar 11%. Lucrările de până acum constau în demontarea firului 1, execuția organizării de șantier și amenajarea albiei râului Nadăș.
Încă se circulă pe firul vechi până la Aghireș. Ținta ambițioasă este încadrarea în termenele Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adică finalizarea până în 2026. Contractul de 1,6 miliarde lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA) a fost semnat în 30 decembrie 2022 și prevede 6 luni de proiectare și alte 36 de execuție”, conform API.
Valoarea totală a investiției este de 7,6 miliarde de lei, fără TVA, 36 de luni fiind durata de execuție a celor patru loturi: Cluj-Napoca – Aghireș (30 km), Aghireș – Poieni (36 km), Poieni – Aleșd (52 km), Aleșd – Frontieră Ungaria (46 km).