Viceprinarul Teodor Bălăjel ia taurul de coarne să scape Zalăul de haosul străzilor sparte de proiectul Companiei de Apă
Viceprimarul Teodor Bălăjel ia taurul de coarne, să împingă spre ordine lucrările Companiei de Apă Someș S.A. – cu sediul la Cluj-Napoca și cu sucursală la Zalău – care au provocat haos pe străzile din oraș. I-a convocat marți din nou pe reprezentanții Companiei de Apă – și de la Cluj și de la Zalău –, dar și pe reprezentanții firmelor cu care lucrează, să le ceară să aplice soluții punctual, servite pe tavă, în așa fel încât să nu mai țină pe loc fără noimă proiecte importante de modernizare ale Primăriei Zalău și să nu mai țină locuitorii în mizerie.
Teodor Bălăjel a concentrat întâlnirea pe rezolvarea situației care de peste doi ani îi chinuie pe zălăuani pe traseul care iese din oraș și traversează Ortelec, parte din drumul județean 191 C. Firmele care execută proiectul Companiei de Apă sunt încă departe de finalul lucrărilor, drumul e un necaz, iar situația e demult presantă pentru că întârzie nepermis de mult proiectul Primăriei Zalău de refacere a străzilor pe acest traseu, începând din zona Perla, cu străzile Tudor Vladimirescu, Porolissum, Bujorilor, Moigradului și Cetății, până la ieșirea din Ortelec.
Aici lucrează – sau ar fi trebuit să lucreze – firma Pfeifer, care are contract cu Compania de Apă. Firma este de foarte mult timp în insolvență și nu face mare lucru în teren. Se face un an de când Compania de Apă lua în calcul rezilierea contractului cu Pfeifer, dar cine știe de ce, a continuat cu Pfeifer. Și a continuat lălăiala și necazul în Zalău. Pe traseul amintit, Primăria Zalău a ajutat la refacerea provizorie a străzilor cu asfaltări executate de Citadin. Numai că pământul se lasă acum sub carosabil, semn că țevile au fost acoperite fără o tasare făcută cum trebuie.
Una peste alta, viceprimarul Teodor Bălăjel spune că Primăria Zalău propune Companiei de Apă să subcontracteze firma Drum Construct să facă lucrările de acoperire corespunzător. Cu atât mai mult cu cât Drum Construct este cea care va face lucrarea de mare anvergură a modernizării complete a străzilor pe traseul ce traversează Ortelec și va trebui să ofere o garanție de cinci ani Primăriei Zalău.
Proiectul Companiei de Apă și eșecul acestuia la Zalău – disconfort uriaș pentru zălăuani
Compania de Apă Someș S.A. are bani europeni pentru un mare proiect regional pentru infrastructura de alimentare cu apă și canalizare în județele Cluj și Sălaj. A fost anunțat prin 2007. Lucrează de ani de zile la el, sunt cu el în mare întârziere, iar lucrările care privesc Zalăul au mers cum nu se poate mai prost. Au făcut prăpăd în oraș și zeci de străzi stau desfundate de ani buni. Zălăuanii înjură Primăria, pentru că nu-i treaba lor să descâlcească misterul străzilor sparte și nereparate sau reparate prost. Primăria a căutat cu bună credință o colaborare cu Compania de Apă să facă treaba mai bine și mai repede, dar… consultările s-au lungit trei ani doar a pagubă pentru zălăuani, pentru că Compania de Apă a dat din colț în colț, a tot promis că face, că drege. Au fost zeci de convocări la Primăria Zalău, ședințe încheiate cu angajamente din partea Companiei de Apă și a firmelor contractate de aceasta… și praful s-a ales. Primăria și-a amânat cât a putut proiecte mari de modernizare. Degeaba. Acum, mari artere modernizate complet vor fi din nou sparte. Compania de Apă abia dacă a sărit până acum de 10 la sută din lucrările pe care le are de făcut în subteran în acest proiect. Spre paguba zălăuanilor.
În săpuneala pe care cei de la Compania de Apă și firmele contractate de ea o primeau anul acesta în februarie la Primăria Zalăua reieșit din cifre dezastrul. Au cerut de la Primăria Zalău să li se permită să lucreze pe 64 de străzi. Au început să lucreze pe 54 de străzi, în condiții clare, cu termene și angajamente că aduc străzile la forma inițială. Nu au reușit deloc să respecte termenele, din moment ce au cerut și au primit prelungiri de avize de 158 de ori! Pe 32 de străzi lucrările erau pur și simplu oprite. Primăria a reușit să recepționeze lucrări integrale doar pe 16 străzi. Și mai au nevoie de avize să lucreze pe alte aproximativ 100 de străzi, cuprinse în proiect. Dacă lucrurile ar merge în continuare conform istoricului pe care îl au, ar însemna ca jumătate din totalul celor 300 de străzi câte are Zalăul să fie sparte și cu șanse mici de a fi refăcute corespunzător și la timp. Așa că Teodor Bălăjel le-a ”promis” ferm că vor mai primi avize numai pe măsură ce repară pe unde au intervenit. Și să repare de calitate.
Marele necaz pentru Zalău din proiectului european al Companiei de Apă este contractul de lucrări cunoscut drept CL18, pentru extinderea rețelei de apă și canalizare pe 95 de străzi din Zalău. Avea termen de finalizare luna iunie a anului trecut. Cine știe cum, că-i lucru rar în cazul proiectelor finanțate de UE – Compania de Apă Someș S.A. reușește să amâne termene de finalizare. În martie anul trecut, șefii de la Compania de Apă plecau de la Primăria Zalău cu promisiunea că termină până în 30 aprilie 2022 lucrările la apă și canal pe străzile Porolissum, Bujorilor, Moigradului și Cetății, ca Primnăria Zalău să poată începe modernizarea după modelul celorlalte mari artere din oraș și să avem drum de calitate din bulevard, prin strada Tudor Vladimirescu, până în capătul Ortelecului.
Teodor Bălăjel: Trebuie să aducem lucrurile în ordine, proiectul Companiei de Apă nu merge bine și a făcut prea mare deranj
”I-am chemat pe reprezentanții Companiei de Apă, atât pe cei de la Zalău, cât si pe cei de la Cluj, cărora sucursala Zalău li se subordonează, să le propunem soluții la aceste probleme fără sfârșit. Să-i ajutăm și să scăpăm odată cu toții de chin. În condițiile în care firma Pfeifer, care are contract cu Compania de Apă, este de foarte mult timp în insolvență și nu face mare lucru în teren, firma Drum Construct poate fi contractată de asemenea de Compania de Apă să facă lucrările de acoperire corespunzător. Cu atât mai mult cu cât Drum Construct este cea care va face lucrarea de mare anvergură a modernizării complete a străzilor pe traseul ce traversează Ortelec și va trebui să ofere o garanție de cinci ani Primăriei Zalău.
E deja mult timp de când pe acest traseu nu avem nici stradă, nici rețele de apă și canalizare funcționale, pentru că mai au de instalat pompe la canalizarea menajeră. Aștept un răspuns pozitiv de la Compania de Apă la aceste propuneri și le-am făcut din nou ”promisiunea” din iarnă, că nu le mai dăm aviz de lucrări să spargă alte străzi din Zalău până nu refac străzile pe care au intervenit deja. E deranj în Zalău și trebuie să aducem lucrurile în ordine!”