Finalizarea VO Zalău întârzie cu aproape 2 ani din cauza problemelor: alunecări de teren, exproprieri, conexiuni la A3 și DN1F
Finalizarea Variantei Ocolitoare Zalău (VOZ) întârzie cu cel puțin un an și jumătate. În afară de alunecări de teren, exproprieri cu cântec, descoperiri arheologice sau explozia prețurilor la materiale de construcție, apar alte dureri de cap: conexiunile cu Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1F.
Conexiunea etapei 2 a VOZ cu Drumul European 81 se profilează la urcarea dinspre Zalău către Munții Meseș. Muncitorii chinezi sunt cățărați pe viaductul care se va termina într-un sens giratoriu la E81. Sus sunt doar câțiva care transportă elemente de susținere, la bază, mai mulți. Un autocamion a sosit, încărcat de grinzi. Căldura e sufocantă, oamenii se mișcă în consecință. La un moment dat, se adună vreo 20 de muncitori deasupra viaductului. Unele locuințe se află la nici 100 m de viitoarea ocolitoare. Un cârd de gâște este chemat „la bază”: ora mesei. De la viaduct spre profunzimea centurii pământul este tasat, la un moment dat se ițește chiar un mic vârtej. Pe margine s-au făcut lucrări de consolidare. Nu degeaba, ne lămurește un specialist de pe șantier.
„Au fost două alunecări de teren, una aici, mai jos de viaduct, a doua, undeva spre viitorul nod de conexiune cu A3. Porțiunea din A3 cu tunelul Meseș va fi problematică. Au fost mai multe variante vehiculate: una că aici există un strat de apă consistent dedesubt. Din această cauză, cei de la Universitatea Tehnică din Cluj propuneau un traseu ocolit, dar de la București a apărut soluția cu tunelul. Lucrările la VOZ ar putea merge mai bine; întârzieri apar atât din vina statului, cât și a constructorilor. Exproprierile nu vor afecta lucrările, care merg înainte, urmând ca litigiile să fie rezolvate între stat și proprietari”.
Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a venit în control anunțat pe VOZ
“La VOZ este o asociere dintre companii din China și România. Stadiul lucrărilor este de 50 spre 60%. Pe toate lucrările din țară noi am aplicat ordonanța de urgență nr. 64/2022, prin care se actualizează prețurile materialelor, majorate din cauza pandemiei și războiului din Ucraina, nu e vina constructorilor sau a companiilor, ci o situație la nivel mondial. Surprinzător, pe VOZ această ordonanță nu se poate aplica și duce la pierderi de câteva zeci de milioane.
Noi o dorim și e legal să o aplicăm, dar acest lucru este blocat de această firmă românească – deși are 1% din contract, face un soi de șantaj asupra companiei mari. Îi atenționez să nu își facă iluzii de beneficii mai mari. Să își dea concursul și să facă lucrurile conform legii, nu să blocheze. Ca să poți să aplici ordonanța trebuie să ai acordul tuturor asociaților din contract, ceea ce nu există. E un lucru de noaptea minții pentru că vorbim despre o reactualizare a prețurilor. Dacă se va menține ritmul și se va debloca această situație, în iunie-august 2024 se va circula pe VOZ. E ușor să vii și să reziliezi contracte, nu îmi doresc să fac acest lucru, ci să găsesc soluții pentru ca să meargă mai departe”, justifică ministrul.
Amenințări inutile cu rezilierea
„Rezilierea contractului pentru VOZ este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm. Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km. Paradoxal, din cauza partenerului român ce îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor. În mod realist, lucrările pot fi finalizate în vara anului viitor, dacă ambii parteneri abordează cu seriozitate contractul. Îmi doresc ca asocierea să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc”, avertizează directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.
Exproprieri dificile, conexiune problematică la DN
„Trebuie să ne îndreptăm atenția și înspre primul tronson al VOZ, întrucât atunci când acest al doilea tronson va fi dat în trafic, Zalăul riscă să se confrunte cu o mare problemă. Mă refer la intersecția cu DJ 191C, cu Drumul Național, acolo unde se impune un pasaj care să descongestioneze traficul dinspre Baia Mare și Satu Mare, să existe patru benzi până la această centură. Sper ca împreună să găsim soluțiile cele mai bune”, a declarat președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu.
Nici exproprierile nu avansează grozav. “Proprietarii terenurilor tranzitate de aceste lucrări au nevoie de despăgubiri juste. Am primit asigurări că MT va urgenta soluționarea problemelor din județ legate de exproprieri”, a avertizat subprefectul Sălajului, Florin Florian.
Acum doi ani, reprezentantul antreprenorului, Li Rui, și managerul de proiect, Li Hugiang, le promiteau autorităților locale că termină centura până în toamna lui 2022. Contractul de finanțare pentru VOZ 2, între DN 1F, km 79+625 – DJ 191C, a fost semnat în 2020, prin Programul Operațional Infrastructura Mare, cu antreprenorul Sinohydro, în asociere cu Good Prod Zalău. Valoarea inițială era de 240 de milioane de lei, 85% din fonduri europene. VOZ 2 trebuia să fie gata, la următoarea strigare, în 23 martie 2023.
Șoseaua va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi câte o bandă pe sens, cu excepția urcărilor. Etapa 2 se desprinde din DN 1F, înainte de intrarea dinspre Cluj-Napoca, şi asigură legătura cu DJ 191C (Zalău – Aghireş). Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.