Război dur italo – austriac pentru cel mai lung tunel de autostradă din România

Licitația pentru cel mai lung tunel de autostradă din România se complică. După ce Compania de Drumuri selectase șase candidați pe lista scurtă, italienii de la WeBuild au contestat admiterea candidaturii austriecilor de la Strabag. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis pe 14 iulie contestația italienilor. Rămâne de văzut dacă lupta va continua în instanță.

„Admite contestația și dispune remedierea”, se arată în soluția pe scurt pronunțată pe 14 iulie 2022 de către CNSC cu privire la contestația formuată de WeBuild în cadrul licitației pentru tronsonul de 41 de kilometri din Autostrada Transilvania ce include Tunelul Meseș.

Italienii au cerut în contestație ca oferta Strabag să fie respinsă, din cauza legăturilor cu industriașul rus Oleg Deripaska. De asemenea, avocații WeBuild au întrebat „cât de reale sunt demersurile STRABAG de distanțare” de acționarul său rus, având în vedere că acesta s-ar afla pe o listă de sancțiuni a SUA din 2018.

Italienii au mai acuzat firma Strabag de comportament „recidivist”, după aplicarea sancțiunilor de 45 de milioane de euro de către autoritatea de concurență din Austria.

În plus, italienii au invocat un motiv și pentru descalificarea ofertei partenerului spaniol Acciona al celor de la Strabag.


Contactați de către ECONOMICA.NET cu privire la afirmațiile WeBuild, reprezentanții Strabag ne-au transmis anterior pronunțării deciziei CNSC următoarele:

„Vă rugăm să aveți în vedere faptul că nu comentăm licitațiile în curs de desfășurare si nu putem vorbi în numele partenerilor noștri. Putem în schimb să vă transmitem opinia STRABAG.

În ceea ce privește structura acționariatului nostru, am dori să precizăm că, în calitate de societate cotată la bursă, îndeplinim cele mai înalte cerințe de transparență în conformitate cu legea privind societățile pe acțiuni.

Codul de Guvernanță Corporativă prevede doar drepturi de informare pentru acționari, dar nu și autoritate în activitatea operațională.

După Canada, Regatul Unit și Australia, Uniunea Europeană l-a inclus pe Oleg Deripaska pe lista de sancțiuni pe 08.04.2022 și, astfel, a sancționat și MKAO Rasperia Trading Ltd.

STRABAG, pe de altă parte, nu este o societate sancționată, deoarece STRABAG SE nu este și nu a fost niciodată controlată de Rasperia (sau indirect de Deripaska) în sensul acestor regulamente de sancționare.

Acest lucru înseamnă că, pentru companii și pentru sectorul public, cooperarea cu STRABAG este în întregime în conformitate cu normele privind sancțiunile.

STRABAG continuă să respecte toate dispozițiile legale aplicabile și, de asemenea, ia toate măsurile necesare față de Rasperia pentru a asigura respectarea reglementărilor aplicabile în materie de sancțiuni.

„Am luat deja decizia, pe baza sancțiunilor britanice și canadiene, în 15.03.2022 de a nu plăti dividende lui Oleg Deripaska. Includerea sa pe lista de sancțiuni a UE susține și mai mult corectitudinea acestei decizii.

Dincolo de plata dividendelor, nu există nici o altă relație economică cu Deripaska„, explică directorul general Thomas Birtel.

La data de 05.05.2022, membrul Consiliului de Supraveghere, Thomas Bull, care fusese delegat de Rasperia, a fost, de asemenea, demis în cadrul unei adunări generale extraordinare.

În acest fel, Consiliul de Administrație a asigurat respectarea sancțiunilor impuse de UE, în special a „înghețării activelor”, care blochează exercitarea tuturor drepturilor asociate cu acțiunile STRABAG SE deținute de Rasperia și împiedică orice posibilă influență (chiar și) indirectă a lui Oleg Deripaska asupra STRABAG SE.

În ceea ce privește cazul cartelului din Austria, trebuie remarcat faptul că aceste cazuri datează de acum câțiva ani. Între timp, STRABAG a creat un sistem de management al conformității afacerilor (Business Compliance Management System) la nivelul întregului grup, care este, de asemenea, certificat extern (ISO 37001) și monitorizat în mod regulat.”


Pe 30 mai 2022, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că a finalizat procesul de evaluare a candidaturilor depuse în cadrul procedurii de atribuire Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, km 25+500 – km 40+637, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău km 40+660 (km 40+637 3B3) – km 66+500.

Au fost selectați următorii candidați:

  1. ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
  2. ASOCIEREA STRABAG SRL – ACCIONA CONSTRUCCION SA
  3. IMPRESA PIZZAROTTI & C S.p.A.
  4. ASTALDI SPA
  5. ASOCIEREA TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S. – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S.
  6. ASOCIEREA REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ – ONUR TAAHHUT TAŞIMACILIK INŞAAT TICARET VE SANAYI A.Ş.

Valoarea estimată a contractului: 3,926 miliarde de lei fără TVA.

Durata contractului este: de 12 luni perioada de proiectare și 36 luni perioada de execuție lucrări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *